Broderns data

Hejsan!

Jag är fortfarande hemma med feber.. Nu har jag iaf satt mig med min brors dator så tänkte passa på att skriva ett inlägg om alla hästar jag har varit medryttare på, jag är dock inne på min tionde medryttarponny just nu så det blir ett långt inlägg (kommer även skriva om 2 till jag typ bara tävlat).

Först gjorde jag väl som dem flesta och red på ridskola i 2 år, men sen fick vi reda på att en shettis som står i samma stall som min kompis medryttarponny sökte medryttare, så då gick jag över till pirivathäst-livet.

Majsan: När vi steg upp på Lilljärvas stallplan för första gången för att provrida en shettis var det inte Majsan (sommar 05), utan en annan shettis vid namn Sjöängens Limmerick men samma dag åkte min kompis medryttarponny iväg så då tipsa dem Majsan istället. Majsan var väl inte den ultimata stjärnponnyn, hon kunde vara jättesnäll att rida på så länge man inte krävde nåt av henne, hon kunde sparka i boxen och bockade sjukt högt om man krävde nåt av henne, jag tävlade henne 2 gånger förutom stallhoppningarna och båda ramlade jag av, haha. Trots det är hon nog den häst som gör att jag rider som jag gör idag.

Pinocchio: red jag lite under våren 06, alltså samma år som jag red Majsan. När jag hade börjat lära mig lite mer så var det enda sättet att fortsätta lära sig att gå upp på b-ponny, men jag kunde såklart inte sluta på Majsan, haha.

Oddny: När Majsan och Pinocchio åkte iväg sommaren 06 stod nästa häst på tur. Oddny visste vi redan vem det var för hon kom till Lilljärva under vintern 05-06 och var då endast insutten. Jag fick även hoppa upp på henne ett fåtal gånger under våren så jag kände henne innan rätt så bra. Under hösten tränade vi mycket och både dressyr och hoppning gick bättre. Under våren 07 startade vi lite i hoppning (varav en 0/0) och tränade dressyr hemma. När hon såldes till Norge sommarn 07 blev det att leta reda på en ny ponny. Jag tog även min montélicens på henne.
 
Pindourella: Några veckor sommarn 07 red jag även stallägarens russ Pindourella. "Pinnen" var jättesnäll, dock ett stort fan av mat. Jag red henne och tränade hoppning 2-3 veckor under sommarn och var i västervik med henne på Ponniacup en vecka men det ledde inte till nån placering. Efter Ponniacup på vägen hem släppte de av henne i enköpning till hennes nya fodervärd.

Chrisby: var en supersöt b-ponny med riktiga ambitioner. Honom red jag bara mellan juli-november 07 men lärde mig väldigt mycket på. Jag tränade hoppning rätt så mycket på honom och till slut hoppade vi LB-LA banor vilket var riktigt kul eftersom han kunde jättemycket om man bara var på honom banan runt och var säker så man inte skrämde upp honom. Ute var han superhet och sprang runt i ringar och taktade när man ville få stopp på honom. Han var dock rädd för mycket och behövde en bestämd ryttare vilket ägaren inte klarade av så han såldes i november. 

Fridhems Isac: är inte riktigt den piggaste shettisen jag ridit på.. Jag börja på honom sept 07 och slutade maj 08. Isac var duktigt på mycket men tyckte tyvärr inte om vad han gjorde. Han var sjukt snäll och jag hade vissa riktigt roliga minnen med honom. Jag tävlade även honom lite i hoppning och kom nolla en gång.

Plomona: red jag ett fåtal gånger men skulle ändå vara medryttare. Hon var pigg och snäll och jag red henne endast för att ägaren ville att hon skulle bli van med ryttare. Hon flyttade redan efter några veckor. Jag minns faktiskt inte så mycket om honne, men hon var sjukt söt!

Mira: När Chrisby såldes ville inte jag gå över till shettis helt så jag gick tillbaka till lilljärva och började rida Mira där. Henne har jag nu ridit i snart 3½ år och ser ingen anledning till att gå vidare från heller. Henne har jag tävlat i monté 1 gång, hoppning 4 och Dressyr 1, men tror nog ändå trav är hennes grej. Mira är inte den snällaste häst jag ridit men vet man hur man ska ta hand om henne och hur man ska ta hand om olika situationer så klarar man sig oftast lindrigt undan, jag har faktiskt bara blivit sparkad tre gånger av henne och alla var för 2 veckor sen när hon absolut inte ville komma in från hagen. Hon hade även sin tid under 08-09 när hon bara stanna och ställde sig hela tiden.. Men nu är det slut med dressyr och hoppskorna för nu kör vi bara trav! :D

Anton, Isa och Jodie: Dem här tre shettisarna red jag 08-09 för att rida och köra i ponnytrav men det blev inget med det så jag slutade på sista hästen, Isa vintern 09-10. Alla hästarna hade/har en tjej vid namn Emilia i stallet som blir 8 iår. Nu har hon bara Isa men dem andra hade hon innan hon hitta henne. Anton passade henne egentligen perfekt men dem hade bara honom på foder och ägaren ville ha tillbaka honom våren 09.

Winnica: är nog egentligen den häst jag lärt mig mest på och gjort mest på. I början tävlade jag bara hoppning men blev medryttare ett år senare (alltså hösten 09). På henne har jag tävlat i hoppning på och har en vinst i LC, tävlat LB och tränat LA. Hon är även sjukt duktig dressyrponny och det tävlade jag en gång men tyvärr hamna jag utanför plac med en halv procent, surt. Hon har fått 45p på utställning och bland sveriges finaste russston och går fort på travet. Jag slutade på henne i höstas för jag kände att jag vill hoppa över dressyren nästa år när jag är för gammal för att hoppa.

Picatcho: är ett russ jag ridit ca 5-10 gånger varav en är en vinst i LD, haha. Han älskar att hoppa men har inte riktigt kapaciteten så därför går det bara på låga höjder. Han är jätterolig att hoppa och kan gå riktigt fint i dressyren också om man lägger tid, vilket inte jag gjort, hehe ;)


Under tiden jag har redit dem här hästarna har jag tävlat monté på en shettis vid namn Dante II, men honom får ni veta mer om sen!




 
Oddny

 
Majsan

 
Pinocchio

 
Winnica


Picatcho


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Hej! jag är ute på jakt efter min första ponny som jag sålde för flera år sen och nu hittade jag honom, här på din blogg. pinocchio var min första ponny och jag vill bara höra om du har någon aning om var han är nu? vore så roligt att få veta, tack för svar, kram skumbanan

2013-07-05 @ 20:26:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0